Milli Demokratik Devrim, Ayd─▒nl─▒k├ž─▒lar, Do─ču Perin├žek… Biz Sorduk, G├╝n Zileli Cevaplad─▒ (R├ľPORTAJ)

┬áDOSYA┬á,┬áEMEK┬á,┬áG├ťNDEM┬á,┬áHABER┬á,┬áHAYR─░ G├ťNEL┬á,┬áMAN┼×ET┬á

G├ťN Z─░LEL─░’YE TE┼×EKK├ťRLER─░M─░ZLE

G├╝n Zileli┬áDEMOKRATHABER/─░DEAHAYATÔÇÖa yaz─▒lar─▒n─▒ g├Ândermeye ba┼člad─▒─č─▒ndan beri kendisiyle ger├žekle┼čtirdi─čimiz ikinci r├Âportaj─▒ a┼ča─č─▒da ilginize sunuyoruz.

 

─░lk r├Âportaj─▒m─▒zda ZileliÔÇÖye a─č─▒rl─▒kl─▒ olarak Birle┼čikHaziran HareketiÔÇÖni ve son d├Ânem T├╝rkiyeÔÇÖsini sormu┼čtuk.

 

Bu kez, kendisinin de bir d├Ânem i├žerisinde yer ald─▒─č─▒ Ayd─▒nl─▒k hareketiyle, Do─ču Perin├žekÔÇÖi ve bu iki arg├╝mandan hareketle Milli Demokratik Devrim tezini, bu politik gelene─čin ÔÇťadanm─▒┼člarÔÇŁ─▒n─▒ ve ÔÇťd├ÂneklerÔÇŁini ve de KaypakkayaÔÇÖy─▒ sorduk, O da sorular─▒m─▒za i├žtenlikli yan─▒tlar verdi.

 

Bu r├Âportaj projemiz uzun zamand─▒r akl─▒m─▒z─▒n bir k├Â┼česindeydi ve hayata ge├žti─či i├žin mutluyuz.

S├Âz├╝ fazla uzatmak istemiyoruzÔÇŽ

 

ÔÇťMDD, Ayd─▒nl─▒k├ž─▒lar, Do─ču Perin├žek… Biz Sorduk,┬áG├╝nZileli┬áCevaplad─▒ÔÇŁ

 

Sevgiyle, diren├žli ve uyan─▒k kal─▒nÔÇŽ

 

HAYR─░ G├ťNEL

 


1)Yak─▒n tarih T├╝rkiye sosyalist hareketindeki en b├╝y├╝k ayr─▒┼čmalardan biri olarak g├Âr├╝l├╝yor ve biliniyor. Sosyalist Devrim ÔÇô Milli Demokratik Devrim safla┼čmas─▒ndan s├Âz ediyorum. Hani neredeyse b├╝t├╝n 60ÔÇÖlar ve 70ÔÇÖler d├Ânemine damgas─▒n─▒ vuran bir safla┼čmadanÔÇŽ Bug├╝n bile, sol hareketin ├╝lkemizde ya┼čad─▒─č─▒ temel t─▒kan─▒kl─▒klar─▒n asal bi├žimleyicilerinden biri olarak ├Âne ├ž─▒kan bu bir hayli derin yar─▒lman─▒n kanatlar─▒ndan biri olan Milli Demokratik Devrim ÔÇťteorisiÔÇŁ, bu yan─▒yla, soldaki b├Âl├╝nm├╝┼čl├╝klerin neredeyse b├╝t├╝n bir arka plan─▒ndaki arg├╝manlardan belki de en belirgin olan─▒.ÔÇťT├╝rkiye devriminin izlemesi gereken yolÔÇŁu belirleme noktas─▒nda gerekli olan teoriyi meydana getirme ├žabas─▒n─▒n ana par├žalar─▒ndan biri olan bir ÔÇťT├╝rkiye TahliliÔÇŁnden beslendi─čini d├╝┼č├╝nd├╝─č├╝m Milli Demokratik Devrim (MDD) teorisi hakk─▒nda ne d├╝┼č├╝n├╝yorsunuz. T├╝rkiye ger├žekten yar─▒-s├Âm├╝rge, yar─▒-feodal bir ├╝lke mi? ÔÇťHalk Sava┼č─▒ÔÇŁ nas─▒l bir ger├žeklik ta┼č─▒yor? K─▒rdan kente mi, yoksa metropol ayaklanmalar─▒ m─▒ tart─▒┼čmalar─▒ noktas─▒nda sizden neler duyabiliriz? Feodalizmin tasfiyesi, sosyalist devrimin ├Ân├╝n├╝ a├žabilir mi? Son olarak, baz─▒lar─▒n─▒n iddia etti─či gibi, bu ├╝lkede ger├žekten yakla┼č─▒k 150 y─▒ld─▒r devam eden ama (bir t├╝rl├╝) tamamlanamayan bir demokratik devrim s├╝reci var m─▒ ger├žekten?

 
MDD teorisini bizim eski t├╝fek kom├╝nistler KominternÔÇÖden hem de Stalinist haliyle al─▒p T├╝rkiyeÔÇÖnin 1960 sonras─▒ soluna ta┼č─▒d─▒lar. Eski kom├╝nistler hem Moskova taraf─▒ndan d─▒┼čland─▒klar─▒ndan hem de kendilerine T─░PÔÇÖte yer bulamad─▒klar─▒ndan klasik Stalinist tezlerle T─░PÔÇÖi y─▒prat─▒p solu kendi hegemonyalar─▒na almak i├žin bu teoriyi bir kalkan ya da m─▒zrak olarak kulland─▒lar. Asl─▒nda T├╝rkiye ger├žekli─činde yar─▒feodal-kapitalist tart─▒┼čmalar─▒n─▒n hi├žbir pratik ├Ânemi yoktu. Hele bu y├╝zden kafa g├Âz yarmaya, kavgalar ├ž─▒karmaya ya da T─░PÔÇÖi b├Âlmeye hi├ž mi hi├ž gerek yoktu. Ama iktidar hedefi sa─čduyu veya genel ├ž─▒karlar─▒n kollanmas─▒ diye bir ┼čey tan─▒maz. Bu y├╝zden MDD meselesi T├╝rkiye soluna bir kavga ve iktidar sava┼č─▒ vesilesi olarak eski kom├╝nistler taraf─▒ndan sokuldu ve yeni ku┼čak solcular─▒n bir k─▒sm─▒ da bunu benimseyerek k─▒l─▒├ž kalkan ekibine d├óhil oldular. B├Âylece b├╝y├╝yen sol i├žinde kavgalar ve b├Âl├╝nmeler d├Ânemi MDD ile ba┼člat─▒lm─▒┼č oldu. Bug├╝n bakt─▒─č─▒m─▒z zaman bu tart─▒┼čman─▒n, sol m├╝cadele a├ž─▒s─▒ndan hi├žbir pratik ├Ânemi olmad─▒─č─▒n─▒ ├žok net g├Ârebiliyoruz.Bu kavram veya kavramla┼čt─▒rma KominternÔÇÖe aittir. En ├Ânemli uygulanma alan─▒ ise ├çin ve ├çin devrimi olmu┼čtur. Bol┼čevikleri en ├žok korkutan ┼čey d├╝nyada yaln─▒z ve m├╝ttefiksiz kalmakt─▒, bu y├╝zden meseleye ├Âncelikle devrimimizin m├╝ttefiki kim olabilir diye bakt─▒lar. Bat─▒ i┼č├ži s─▒n─▒f─▒ndan k─▒sa s├╝rede umudu kestiler. Bunun ├╝zerine y├╝zlerini do─čunun yoksul uluslar─▒na ve halklar─▒na ├ževirdiler. Ger├žekten bu yoksul b├Âlgelerde bat─▒ kapitalizmine kar┼č─▒ b├╝y├╝k bir kabar─▒┼č vard─▒. ├ťstelik bizzat Sovyet devrimi bu kabar─▒┼č─▒ k├Âr├╝klemi┼čti. O zaman Bol┼čevikler bu m├╝ttefik g├╝c├╝ tahlil etmeye giri┼čtiler. ├çin devrimi prati─či i├žinde bunu ÔÇťmilli demokratik devrimÔÇŁ olarak form├╝le ettiler. ├çin, yar─▒-s├Âm├╝rge, yar─▒-feodal bir ├╝lkeydi. O halde bu ├╝lkedeki devrim ├Ânce bir MDD a┼čamas─▒ndan ge├žecekti. Bu MDD a┼čamas─▒, ├╝lkedeki ÔÇťmilli burjuvaziyleÔÇŁ ittifakla ger├žekle┼čtirilecekti. Bu da ├çin devrim s├╝reci i├žinde ortaya ├ž─▒kan bir durumdu. ├ľnce Sun Yat-sen, sonra da onun ard─▒l─▒ ├çan Kay-┼ček ÔÇťmilli burjuvaziÔÇŁnin temsilcileri olarak al─▒nd─▒. Tersinden s├Âylersek, ├çin kom├╝nistleri devrimi ilerletmek i├žin adlar─▒n─▒ and─▒─č─▒m siyasi ┼čahsiyetlerin temsil etti─či Guomintang partisi ile ittifak yapmak gere─čini duydular. Bu g├╝c├╝ de ÔÇťmilli burjuvaziÔÇŁ diye teorile┼čtirdiler. Tabii ki, Stalin taraf─▒ndan ├╝retilen bu teorinin ac─▒ sonu├žlar─▒ oldu. Guamintang ve ├çan Kay ┼ček ├çinli kom├╝nistlere kar┼č─▒ katliama giri┼čti. Mao zedung, teoriyi de─či┼čtirmedi ama StalinÔÇÖin sa─č-Men┼čevik ├žizgisinin tersi bir yorum getirdi ve ancak bu sayede ├çin devrimini ilerletebildi.

 

K─▒r, kent ya da metropol ayaklanmalar─▒ tart─▒┼čmalar─▒ i├žin de ayn─▒ ┼čey s├Âz konusu. Bunlar─▒n hepsi, sol i├žinde iktidar olmak i├žin uydurulmu┼č yapay tart─▒┼čmalard─▒. T├╝rkiyeÔÇÖnin prati─čiyle ve ├Âzg├╝rl├╝─č├╝yle hi├žbir ilgisi yoktu.

 

Feodalizmin tasfiyesi, s├Âylemi de keza, solun ilerlemeci mant─▒─č─▒n─▒n bir ├╝r├╝n├╝d├╝r. Demokratik devrim falan, bunlar─▒n hepsi akl─▒n yaratt─▒─č─▒ il├╝zyonlard─▒r. T├╝rkiyeÔÇÖnin ├Ân├╝nde bir tek devrimci ad─▒m vard─▒r, o da kapitalist s├Âm├╝r├╝n├╝n her t├╝rl├╝s├╝ne kar┼č─▒ e┼čitlik ve ├Âzg├╝rl├╝k devrimidir.

 

Eski kom├╝nistlerin, MDD teorisine bu kadar sar─▒lmalar─▒n─▒n ard─▒ndaki bir di─čer ├Ânemli neden ise, burjuvazinin 27 May─▒sÔÇÖ─▒ yapan kesimiyle ittifak halinde T├╝rkiyeÔÇÖde bir geli┼čme sa─člamaya ├žal─▒┼čmak ve tabii bu geli┼čme i├žinde burjuvazinin bu kesimiyle iktidar─▒ payla┼čmakt─▒. D├╝nyada da b├Âyle bir e─čilim vard─▒. Bloksuzlar hareketi geli┼čmekte, Ortado─čuÔÇÖda askeri darbeler yoluyla ÔÇťilericiÔÇŁ Baas rejimleri kurulmaktayd─▒. B├Âyle bir ittifak ├žabas─▒n─▒ anlamak m├╝mk├╝nd├╝r ama bunu teorize etmek yanl─▒┼čt─▒. Bunun i├žin uzun teorik tart─▒┼čmalar yerine ┼čunu s├Âylemek yeterliydi: Burjuvazinin bir kesimi, 27 May─▒sÔÇÖta g├Âr├╝ld├╝─č├╝ gibi ├Âzg├╝rl├╝kler yolunda ad─▒m atma e─čilimindedir. Bu e─čilimle ittifak yap─▒lmal─▒d─▒r (elbette ┼čunu da eklemek kayd─▒yla: Bu kesimin ├Âzg├╝rl├╝k├ž├╝l├╝─č├╝ne de ├žok g├╝ven olmaz. Bunlar ge├žmi┼čte, Kemalist diktat├Ârl├╝k ve tek parti d├Ânemlerinde g├Ârd├╝─č├╝m├╝z gibi, ├ž─▒karlar─▒ gerektirdi─či anda en ├Âzg├╝rl├╝k d├╝┼čman─▒ y├Ânelimlerin i├žine de girebilirler). Ne var ki, o zamanki T├╝rkiye solunun paradigmas─▒ zaten ├Âzg├╝rl├╝k de─čil, ÔÇťilerlemeÔÇŁydi.

 


2) MDD teorisinin en ├Ânemli arg├╝manlar─▒ndan biri olan ÔÇťyar─▒-feodalÔÇŁ tahliline ben ├Âteden beri biraz mesafeli duruyorum. ├ç├╝nk├╝ ├Ârne─čin, Avrupa k├Âkenli feodalizmle, ├Âzellikle Osmanl─▒ ile ├Âne ├ž─▒kan ve cumhuriyete de b├╝y├╝k ├Âl├ž├╝de aktar─▒ld─▒─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝nd├╝─č├╝m sosyo-ekonomik yap─▒ aras─▒nda var olan ve m├╝lkiyet bi├žimlerindeki farkl─▒l─▒─č─▒n belirledi─či ayr─▒┼čma, bendeki o ÔÇťso─čuk duru┼čÔÇŁu bi├žimlendiriyor. Ve bana kal─▒rsa, b├╝t├╝n MDDÔÇÖcilerin gelip t─▒kand─▒klar─▒ nokta da buras─▒ diyorum. Bak─▒ld─▒─č─▒nda, s├Âzgelimi, bir tarafta kral─▒n yetkilerini kullanabilen bir derebeyi, di─čer taraftaysa yetki ve egemenli─čini asla payla┼čmayan ve hatta m├╝lkiyetini kimselere devretmeyen bir padi┼čah ya da sultan var. B├Âylesi bir yap─▒n─▒n, ├Âzellikle sosyal ve psikolojk anlamda cumhuriyet T├╝rkiyeÔÇÖsini de derinden etkiledi─čini d├╝┼č├╝n├╝yorum. Ayn─▒ ┼čekilde bu ├╝lkenin ayd─▒nlar─▒n─▒ ve sosyalistlerini deÔÇŽ Buna ba─čl─▒ olarak da, soldaki b├╝t├╝n T├╝rkiye tahlillerinin, ├Âzellikle adland─▒rma ve tan─▒mlama noktas─▒nda epey s─▒k─▒nt─▒ ├žektiklerini g├Ârd├╝m, g├Âr├╝yorum. Peki, G├╝n Zileli, ÔÇťyar─▒-feodal T├╝rkiyeÔÇŁ tahlili i├žin ne d├╝┼č├╝n├╝yor. G├╝n ZileliÔÇÖye g├Âre ├Ârne─čin Asya Tipi ├ťretim Tarz─▒ (AT├ťT) genel ├žer├ževenin neresinde, ne kadar ve nas─▒l duruyor? AT├ťTÔÇÖn─▒ bu ser├╝vene dahil etmek ger├žek├ži midir?, ya da G├╝n Zileli buna bir ÔÇťzorlamaÔÇŁ der mi? Bir ba┼čka deyi┼čle, Marks, ├çin, Hindistan ve Osmanl─▒ ├ž├Âz├╝mlemelerinin sonunda ÔÇťAT├ťTÔÇŁ derken ne kadar hakl─▒yd─▒?┬á┬á

 

MarxÔÇÖ─▒n kapitalizm ├ž├Âz├╝mlemelerinin ├Âtesindeki ├ž├Âz├╝mlemelerini ya da ├ž├Âz├╝mleme taslaklar─▒n─▒ ├žok fazla ├Ânemsememek gerekir. ├ç├╝nk├╝ bunlar el yordam─▒yla yap─▒lm─▒┼č, incelemeye de─čil, tahmin ve ak─▒l y├╝r├╝tmelere dayanan ├ž├Âz├╝mleme ├žabalar─▒d─▒r. Sosyalizm ya da proletarya diktat├Ârl├╝─č├╝yle ilgili s├Âyledikleri de d├óhildir buna. Keza AT├ťT saptamalar─▒ da ├Âyle. B├╝y├╝k bir beyin olarak do─ču toplumlar─▒n─▒n yap─▒s─▒na ili┼čkin birka├ž kelamda ulunmu┼čtur, hepsi bu. Hani nas─▒l Peygamber bir ayet ├╝fler ve ard─▒ndan binlerce din bilgini bu ayetin ne anlama geldi─čini y├╝zy─▒llar boyunca tart─▒┼č─▒r, Marksistlerin durumu da buna benzetilebilir.┬á┬áZaten bug├╝n AT├ťT falan da kalmam─▒┼čt─▒r. D├╝nya kapitalist sistemi t├╝m d├╝nyay─▒ d├╝zlemi┼čtir. Bug├╝n t├╝m d├╝nyada ge├žerli olan bir kapitalist sistem s├Âz konusudur. D├╝nyan─▒n hi├žbir buca─č─▒ bu sistemin d─▒┼č─▒nda de─čildir. Dolay─▒s─▒yla┬ábug├╝n├╝n tek ge├žerli m├╝cadelesi┬ákapitalizme kar┼č─▒ m├╝cadeledir. Bak, emperyalizme kar┼č─▒ da demiyorum, ├ž├╝nk├╝ emperyalizm teorisi, d├╝nyan─▒n s├Âm├╝ren bat─▒ ve s├Âm├╝r├╝len do─ču ikilemi i├žinde oldu─ču d├Ânemlere aittir. Bug├╝n bat─▒s─▒ ve do─čusuyla kapitalizm bat─▒s─▒ ve do─čusuyla emek├žileri topluca s├Âm├╝rmektedir. Dolay─▒s─▒yla art─▒k ÔÇťmilli burjuvaziÔÇŁ denen ┼čey bug├╝n iyice sa├žma hale gelmi┼čtir.

 
3) Yukar─▒da, Sosyalist Devrim ÔÇô Milli Demokratik Devrim ayr─▒┼čmas─▒n─▒n T├╝rkiye solundaki en b├╝y├╝k safla┼čmalardan biri oldu─čunu ve bunun da, 60ÔÇÖl─▒ ve 70ÔÇÖli y─▒llara damgas─▒n─▒ vurdu─čunu s├Âylemi┼čtim. K─▒sa bir ├Âzet; FKFÔÇÖnin DevÔÇôGen├žÔÇÖe d├Ân├╝┼čt├╝─č├╝ 4. B├╝y├╝k Kongrede Sosyalist Devrim taraftarlar─▒ tamamen ihra├ž edilirken DevÔÇôGen├žÔÇÖi ele ge├žiren MDDÔÇÖci kanat i├žerisinde de g├Âr├╝┼č ayr─▒l─▒klar─▒ ortaya ├ž─▒k─▒yor. Bu ayr─▒┼čma, Ocak 1970ÔÇÖde Ayd─▒nl─▒k dergisinin ikiye b├Âl├╝nmesi ┼čeklinde somutla┼č─▒yor. Ayd─▒nl─▒k Sosyalist Dergi yaz─▒ kurulunda Vahap ve Seyhan Erdo─čdu, Mihri Belli ve Mahir ├çayan kal─▒rken,┬á Do─ču Perin├žek, G├╝n Zileli, Cengiz ├çandar, At─▒l Ant ve ├ľmer ├ľzerturgutÔÇÖla birlikte yeni bir dergi ├ž─▒kar─▒yor. Bu dergi,┬á Ocak 1970ÔÇÖde 16 say─▒ olarak yay─▒nlanan ÔÇťProleter Devrimci Ayd─▒nl─▒kÔÇŁ (PDA) d─▒r. Bu s├╝re├žte,┬á daima Mihri BelliÔÇÖyle birlikte hareket eden Mahir ├çayan, Ayd─▒nl─▒k Sosyalist Dergi (ASD)ÔÇÖde yay─▒nlanan bir makalesinde Do─ču Perin├žekÔÇÖin liderli─čindeki Proleter Devrimci Ayd─▒nl─▒k (PDA)ÔÇÖ├ž─▒lar─▒ Milli Demokratik DevrimÔÇÖi anlamamakla su├žluyor. Yani Safla┼čma ve ayr─▒┼čma, kendi i├žerisinde bir ba┼čka safla┼čma ve ayr─▒┼čmay─▒ da ta┼č─▒y─▒p getiriyor. Bu b├Âl├╝nmelerde hi├ž ku┼čkusuz, d├Ânemin pop├╝ler d├╝┼č├╝nme tarz─▒ olan ve gen├žlik i├žerisinde giderek etkinle┼čen ve yetmi┼čli y─▒llar─▒n sonuna kadar da bu etkinli─čini yitirmeyecek olan ÔÇťMao Zedung D├╝┼č├╝ncesiÔÇŁ de epey belirleyici oluyor, ortal─▒─č─▒ bir hayli sars─▒yor. G├╝n Zileli bu s├╝recin hani deyim yerindeyse tam g├Âbe─čindeydi. Bunu da hesaba katarak b├╝t├╝n bu olup bitenleri bug├╝n nas─▒l okuyor?

 

├ľnce birka├ž ufak d├╝zeltme yapay─▒m. Mihri Belli Ayd─▒nl─▒k Yaz─▒ KuruluÔÇÖnun son d├Ânemlerdeki toplant─▒lar─▒na kat─▒l─▒rd─▒ ama Yaz─▒ KuruluÔÇÖna hi├žbir zaman resmen d├óhil olmad─▒. Keza Mahir ├çayan da Ayd─▒nl─▒k Sosyalist DergiÔÇÖnin Yaz─▒ KuruluÔÇÖnda de─čildi. M├╝nir Aktolga ise yaz─▒ kurulu ├╝yesiydi ve derginin de sahibiydi. Vahap ve Seyhan Erdo─čduÔÇÖyla birlikte Mihri Belli-Mahir ├žayan kesiminde kald─▒. ├ľte yandan, Do─ču Perin├žek kesiminde kalan iki Yaz─▒ Kurulu ├╝yesi daha var: ┼×ahin Alpay ve Erdo─čan G├╝├žbilmez.

 

Asl─▒nda Mihri Belli, ÔÇťilerici askeri darbeÔÇŁ aray─▒┼člar─▒yla ba┼člang─▒├žta Do─ču Perin├žek kesimine daha yak─▒nd─▒. Fakat ├Âyle san─▒yorum ki, iki nedenden dolay─▒ Mahir ├çayan-Yusuf K├╝peli kesimini tercih etti: 1. Dev-Gen├žÔÇÖe esas h├ókim olan kesimin Mahir ├çayan-Yusuf K├╝peli kesimi oldu─čunu g├Ârd├╝; 2. Do─ču Perin├žekÔÇÖin liderlik h─▒rs─▒n─▒n ├žok b├╝y├╝k oldu─čunu g├Ârd├╝. Do─ču Perin├žek, her ne kadar Mihri BelliÔÇÖye ÔÇťgel liderimiz olÔÇŁ ┼čeklinde yalvar─▒yorduysa da bu asl─▒nda taktikti. Do─čuÔÇÖnun liderlik h─▒rs─▒ ger├žekten ├žok b├╝y├╝kt├╝ ve asl─▒nda sonu├žta Mihri BelliÔÇÖnin di─čer kesimde kalmas─▒na i├žten i├že sevinmi┼čti.

 
Bu b├Âl├╝nmelere ├žok b├╝y├╝k anlamlar atfetmemek gerekir. Bence MDD i├žindeki b├Âl├╝nmenin de tek bir nedeni vard─▒: ─░ktidar h─▒rs─▒ ve liderlik kayg─▒s─▒. Bunu her iki kesimin b├╝t├╝n liderleri i├žin s├Âyl├╝yorum. ├ľrne─čin bizim kesim ba┼člang─▒├žta Maocu de─čildi. Daha do─črusu herkes kadar Maocuydu. Anlayaca─č─▒n─▒z, o d├Ânemde herkes biraz Maocuydu. Fakat b├Âl├╝nmeye do─čru ve b├Âl├╝nmeden sonra kendimize bir ideoloji arad─▒k ve keskin Maocu bir y├Ânelimi benimsedik. Bunu g├Âren di─čerleri de Maoculu─ču tamamen bize b─▒rak─▒p Latin Amerika ├Ârneklerine y├Âneldiler. Ger├ži onlar─▒n acil silahl─▒ m├╝cadele aray─▒┼člar─▒yla Latin Amerika ya da K├╝ba ├Ârnekleri daha ├žok ├Ârt├╝┼č├╝yordu. Fakat bu silahl─▒ m├╝cadele meselesi de keza ayr─▒ bir grup kurman─▒n bahanelerinden biriydi. ├ľrne─čin THKP-C k├Âkenli gruplar─▒n hi├žbiri 1970ÔÇÖli d├Ânemde ciddi bir silahl─▒ m├╝cadele faaliyeti ya da aray─▒┼č─▒ i├žinde olmad─▒lar.

 

├ç├╝nk├╝ gruplar─▒n─▒ nas─▒l olsa olu┼čturmu┼člard─▒. Silahl─▒ m├╝cadele gibi riskli i┼člere girmektense gruplar─▒n─▒ legal ya da yar─▒-legal m├╝cadeleler i├žinde b├╝y├╝tmek onlara daha ak─▒lc─▒ geldi.

B├╝t├╝n bu olup bitenleri b├Âyle okuyorum.

 

4) 68ÔÇÖi geride b─▒rakal─▒ ├žok oluyor. Ama MDD bug├╝n hala ortal─▒kta. 1970 PDA deneyiminden sonra ayn─▒ ├žizgiyi hep devam ettirdi─či s├Âylenebilecek bir Ayd─▒nl─▒k hareketi var s├Âzgelimi. Bir Do─ču Perin├žek de. Belki de s─▒rf bu y├╝zden bile Ayd─▒nl─▒kÔÇÖa ve Perin├žekÔÇÖe Kemalist dendi uzunca bir s├╝re. Onlar da ayn─▒ s├╝re i├žerisinde hadi kendilerine haks─▒zl─▒k edildi demeyelim de, pek dertlerini anlatamad─▒lar diye d├╝┼č├╝nmeden edemiyor insan. Oysa ki bu ├ževre, ├╝lkenin uzun bir s├╝redir bir MDD a┼čamas─▒nda oldu─čunu, Kurtulu┼č Sava┼č─▒ ile elde edilen siyasal ba─č─▒ms─▒zl─▒─č─▒n ekonomik bir ba─č─▒ms─▒zl─▒kla tamamlanamad─▒─č─▒n─▒, dolay─▒s─▒yla da demokratik devrimin bu nedenle hep yar─▒m kald─▒─č─▒n─▒, ├Ânce bu yar─▒m kalan i┼či tamamlaman─▒n birincil g├Ârev oldu─čunu, bunun i├žin ÔÇťAlt─▒ OkÔÇŁun ba┼čl─▒ ba┼č─▒na bir devrim program─▒ olarak ├Ânlerinde durdu─čunu ve nihayet hem bu ÔÇťprogram─▒nÔÇŁ hem de Kemalizmin savunulmas─▒ gerekti─čini, ├ž├╝nk├╝ T├╝rk devriminin art─▒k bu durakta oldu─čunu yineleyip durdular. Bu ba─člamda bir├žok soru sorulabilir ku┼čkusuz. ├ľrne─čin Ayd─▒nl─▒k├ž─▒lar ve Perin├žek tahlilleri do─čru devrimci tahliller midir yani sosyalist midir? Alt─▒ Ok bir devrim program─▒ olabilir mi? Yar─▒m kalan MDD derken Kemalizm dura─č─▒ abart─▒lm─▒┼č m─▒d─▒r? Ayd─▒nl─▒k├ž─▒lar ve Do─ču Perin├žek noktas─▒nda b├╝t├╝n bunlar─▒ G├╝n Zileli bize nas─▒l anlatabilir? Perin├žek ve ekibi asl─▒nda -ne yapmak istiyor de─čil-, ne yapt─▒ ve ne yap─▒yor?

 

 

Bence Ayd─▒nl─▒k hareketinin bug├╝n geldi─či nokta, iktidar─▒ ele ge├žirmek i├žin reel politika yapman─▒n varaca─č─▒ noktad─▒r. Ayn─▒ zamanda bu, Stalinizmin vard─▒─č─▒ ve varaca─č─▒ noktay─▒ g├Âsterir. Di─čer Stalinistler bu noktaya varmad─▒, denebilir. Her zaman ┼čunu s├Âylerim. Ayd─▒nl─▒kÔÇÖ─▒n bug├╝nk├╝ haline bak─▒n, Stalinist sol gruplar─▒n nereye varaca─č─▒n─▒ g├Âr├╝n. Ayd─▒nl─▒k hareketi 1970ÔÇÖlerin ortalar─▒nda legal haftal─▒k yay─▒na giri┼čti─činde hepsi bunu ÔÇťlegalizmÔÇŁle su├žlad─▒lar, sonra hepsi ayn─▒ ┼čeyi taklit etti. Ayd─▒nl─▒k g├╝nl├╝k gazete olarak ├ž─▒kt─▒─č─▒nda yine itiraz ettiler. Sonra hepsi g├╝nl├╝k gazeteye y├Âneldiler. Ayd─▒nl─▒k hareketi legal parti kurdu, yine hepsi ÔÇťbu legalizmÔÇŁdir dediler, ard─▒ndan ayn─▒ yolu izleyip legal partiler kurdular. Bu ├Ârnekler ├žo─čalt─▒labilir. K─▒sacas─▒, Ayd─▒nl─▒k hareketi, Stalinist solun bir nevi ├Ânc├╝s├╝d├╝r, onun gizli ├Âzlemlerinin yolunu a├žar. Zaten d├╝nyada da Stalinist parti ve ├Ârg├╝tler, Ayd─▒nl─▒k hareketine benzer bir yol izleyip halihaz─▒r devletlerle ve iktidar partileriyle birlikte hareket ediyor, milliyet├ži, nasyonal-sosyalist bir yol izliyorlar. RusyaÔÇÖdaki Stalinist partinin ├çarc─▒ sa─čc─▒larla i┼čbirli─či yapt─▒─č─▒ biliniyor. Buna k─▒z─▒l-kahverengi ittifak─▒ deniyor. ├ľzet olarak ┼č├Âyle diyelim: Ayd─▒nl─▒k hareketi, iktidara giden en k─▒sa yolda ne yapmas─▒ gerekiyorsa onu yapar, a┼č─▒r─▒ sa─čc─▒ olmas─▒ gerekiyorsa olur; ─▒rk├ž─▒ olmas─▒ gerekiyorsa onu da olur; ama g├╝n├╝n birinde, iktidara giden yol ├Âyle gerektirdi─či i├žin ultra sol bir ├ž─▒k─▒┼č da yapabilir.


5) Olduk├ža ilgin├ž bir politik fig├╝r ve bana g├Âre ├žok dersler ├ž─▒kart─▒lacak bir yak─▒n tarih verisi, hatta bir laboratuvar malzemesi olarak Do─ču Perin├žek neredeyse yar─▒m as─▒rd─▒r hepimizin g├Âzleri ├Ân├╝nde duruyor. B├╝t├╝n ge├žmi┼či ve bug├╝nk├╝ prati─či ├╝├ž a┼ča─č─▒ be┼č yukar─▒ art─▒k herkes├že bilinen bir Do─ču Perin├žek bu. Sizin bir d├Ânem epey bir s├╝re Ayd─▒nl─▒k ├ževresinde ve Do─ču Perin├žek’in ├žok yak─▒n─▒nda oldu─čunuzu da biliyoruz. Konumuz hi├ž ku┼čkusuz bu ÔÇťyak─▒nda olmaÔÇŁyla ili┼čkili bir ÔÇťG├╝n Zileli ├ÂzeliÔÇŁ de─čil. Ama, Do─ču Perin├žekÔÇÖi bu anlamda en iyi tan─▒yanlardan biri olarak G├╝n ZileliÔÇÖnin bize ├žizece─či Do─ču Perin├žek portresini elbette ki epey merak ediyoruz. Sizin i├žin Do─ču Perin├žek nedir?, kimdir?, nas─▒l bir ┼čeydir? B├Âyle bir ki┼čilik yap─▒s─▒ noktas─▒nda bize neler s├Âyleyebilirsiniz?

 

 

Yukar─▒da s├Âylediklerimin v├╝cut bulmu┼č halidir. Bireysel ├Âzellikleri a├ž─▒s─▒ndan bakacak olursan─▒z, en de─čerli insani ├Âzelliklerle en insanl─▒k d─▒┼č─▒ ac─▒mas─▒z ruh hallerinin son derece ilgin├ž bir amalgam─▒d─▒r. ─░nsanlar─▒ sever, sayg─▒ g├Âsterir, de─čerlendirir, davas─▒na katmak i├žin ├žaba g├Âsterir ama ayn─▒ insanlar─▒ iktidar─▒ i├žin bir engel olarak g├Ârd├╝─č├╝ an yerin dibine ge├žiriverir. Yak─▒n arkada┼člar─▒ma onunla ilgili s├Âyledi─čim bir ┼čey vard─▒r: Do─ču Perin├žek soba gibidir. Uza─č─▒ndaysan─▒z sizi ─▒s─▒t─▒r; fazla yakla┼č─▒rsan─▒z yakar.

 

 

6) Biraz da g├╝n├╝m├╝z diyorumÔÇŽ ├ťlkenin son 8-9 y─▒l─▒na damgas─▒n─▒ vuran bir s├╝re├ž var. Ba┼člang─▒c─▒yla devam─▒na┬á g├Âre bug├╝n gelip dayand─▒─č─▒ noktada olduk├ža komik bir bi├žimde ├žok farkl─▒ bir ├žehreye b├╝r├╝nen bir s├╝re├ž. 12 Temmuz 2007’de ├ťmraniye’de bir gecekonduda bulundu─ču s├Âylenen 27 el bombas─▒yla ba┼člad─▒ ve bug├╝ne kadar uzand─▒. ├çok ├že┼čitli ve epey ├žetrefilli g├Âr├╝nt├╝leriyle ve binbir y├╝z├╝yle herkese hem bir ÔÇťacabaÔÇŁ, hem de, deyim yerindeyse -siz ve okurlar beni ba─č─▒┼člay─▒n-, ÔÇťyok anas─▒n─▒n g├Âz├╝ÔÇŁ dedirten, tuhaf, alengirli, hile hurdas─▒ bol, girinti ├ž─▒k─▒nt─▒s─▒ saymakla bitmeyen, tam da bu ├╝lkeye ├Âzg├╝ pis bir zaman dilimini tasvir etmeye ├žabal─▒yorumÔÇŽ Ergenekon dendi ad─▒na. Birileri kulaklar─▒m─▒za b├Âyle ├╝fledi. Ve ├žok ilgin├žtir, Milli Demokratik Devrimi tamamlamak ad─▒na belki de bir ├Âm├╝r heba eden Do─ču Perin├žek ve ileri gelen Ayd─▒nl─▒k├ž─▒lar kar┼č─▒m─▒za bu kez, bu s├╝recin ba┼č akt├Ârleri olarak ├ž─▒kt─▒lar. Ben kendi hesab─▒ma, Do─ču Perin├žekÔÇÖin, ├Ârne─čin bir Veli K├╝├ž├╝kÔÇÖle, bir Drej AliÔÇÖyle ayn─▒ davadan yarg─▒lanmas─▒n─▒n arka plan─▒ kadar, epey de e─členceli bir ─▒┼č─▒─č─▒ oldu─čunu d├╝┼č├╝n├╝yorum. Bizim g├Ârd├╝─č├╝m├╝z ne bileyim, belki de Baas├ž─▒l─▒─č─▒n karikat├╝r├╝yd├╝ de bir yan─▒yla. Ge├žmi┼čte, T─░─░KP savunmalar─▒nda K─▒br─▒sÔÇÖ─▒n i┼čgalinden s├Âz eden ama ─░svi├žreÔÇÖde Rauf Denkta┼čÔÇÖla birlikte avaz avaz bir taraflar─▒n─▒ y─▒rt─▒p duran bir Do─ču Perin├žek, yine o savunmalarda Ermeni Soyk─▒r─▒m─▒ndan dem vuran ama bug├╝n ÔÇťErmeni Soyk─▒r─▒m─▒ Emperyalist Bir Yaland─▒rÔÇŁ deme noktas─▒na kadar gelmekten ├žekinmeyen bir Do─ču Perin├žekÔÇŽ Neresinden ba┼člamal─▒ bilmiyorum. Size g├Âre ka├ž tane Do─ču Perin├žek var. Millet saymaktan vazge├žti ├ž├╝nk├╝. Tabii ben deÔÇŽ Ve kendi hesab─▒ma, bu kadar ├žok, bu kadar keskin, bu kadar tutars─▒z, fakat bir o kadar da aleni ve garip d├Ân├╝┼čleri siz nas─▒l a├ž─▒kl─▒yorsunuz? Ya da a├ž─▒klayabiliyor musunuz? B├Âylesi bir g├Âr├╝nt├╝ye G├╝n Zileli nas─▒l bir ad tak─▒yor? ─░lkesizlikÔÇŽ? BelkemiksizlikÔÇŽ? Ahlaks─▒zl─▒kÔÇŽ? Ya da bizim hen├╝z bilmedi─čimiz, duymad─▒─č─▒m─▒z daha orijinal bir deyimÔÇŽ

 

 

├ľncelikle Ergenekon denen ┼čeyin b├╝t├╝n├╝yle uydurma oldu─čunu belirteyim. B├Âyle bir ├Ârg├╝t yoktu, bunu Cemaat├žilerle AKPÔÇÖliler el ele imal ettiler. Yani ├Ârg├╝t├╝ kuran onlar. Bu tamamen imal edilmi┼č bir siyasi davayd─▒. Zaten siyasi davalar─▒n hepsi imalatt─▒r. Ayn─▒ StalinÔÇÖin ÔÇťshow trialleriÔÇŁ gibi. Neyse ki, T├╝rkiye o zamanki Sovyetler Birli─či gibi tamamen totaliter bir ├╝lke de─čildi de, ÔÇťshow trialÔÇŁlerdeki t├╝rden itiraf komedileriyle kar┼č─▒la┼čmad─▒k.

 

Yukar─▒da da s├Âyledi─čim gibi, Ayd─▒nl─▒k hareketinin b├╝t├╝n zigzaglar─▒ iktidar tutkusunun ├╝r├╝n├╝d├╝r. Ama sanki di─čerleri ├žok mu farkl─▒d─▒r? D├╝n ÔÇťh├╝k├╝metimize kar┼č─▒ komplo ve darbe giri┼čimleriÔÇŽÔÇŁ diyen Tayyip Erdo─čan bug├╝n ÔÇťo subaylar i├žin y├╝re─čim s─▒zlam─▒┼čt─▒ÔÇŁ demiyor mu? Siyaset├ži b├Âyledir. R├╝zg├óra g├Âre d├╝men k─▒rar. Politikac─▒, ÔÇťdiyalekti─činÔÇŁ en belirgin kan─▒t─▒d─▒r. Politikac─▒n─▒n suyunda iki kere y─▒kan─▒lmaz. Politikac─▒ i├žin de─či┼čmeyen tek ┼čey iktidar i├žin politika yapmakt─▒r. Bug├╝n s├Âyledi─čini iki g├╝n sonra reddetmeyen ya da tam z─▒dd─▒n─▒ s├Âylemeyen politikac─▒ya politikac─▒ denmez. Bu y├╝zden, Do─ču Perin├žek veya Ayd─▒nl─▒k hareketinin bir ayr─▒cal─▒─č─▒ yoktur. Bunlar beni ┼ča┼č─▒rtm─▒yor. ┼×a┼č─▒rtan sadece, bug├╝n s├Âylediklerinin tam z─▒dd─▒n─▒ s├Âyleyen, benim de imzam bulunan T─░─░KP Savunmas─▒-1974ÔÇÖ├╝ yay─▒nevlerinin h├ól├ó bas─▒p sat─▒yor olmas─▒d─▒r. Stalin bile b├Âyle bir ticari deha sergileyememi┼čti. ├ľrne─čin 1920ÔÇÖlerde bas─▒lm─▒┼č, muhaliflerle tart─▒┼čmalar─▒n─▒ konu alan kitaplar─▒n─▒ 1930ÔÇÖlarda yasaklatm─▒┼čt─▒. Hatta StalinÔÇÖin bu kitaplar─▒n─▒ bulunduranlar su├žlamaya maruz kal─▒yorlard─▒. Ger├ži StalinÔÇÖin, kitaplar─▒n─▒n gelirine ihtiyac─▒ yoktu.

 


7) Hepimizin bildi─či gibi, yukar─▒da genel ├žer├ževesini ├žizdi─čim s├╝recin bir de yarg─▒lanma b├Âl├╝m├╝ var. Di─čerlerinin de─čil belki ama, ├Âzellikle Do─ču Perin├žekÔÇÖin, hani neredeyse birdenbire sal─▒verilmesini nas─▒l de─čerlendiriyorsunuz? Her halinden belli ki, ├Âyle s─▒radan bir sal─▒verilme de─čil bu ├ž├╝nk├╝ ve ├╝stelik h├╝k├╝m bile giydikten sonra, g├╝n├╝n birinde ve pat─▒r pat─▒r gelen tahliyeler i├žerisinde bence en ├žok dikkat ├žekeniÔÇŽ ─░nsan akl─▒na, m├╝ebbet h├╝km├╝ giydirilmi┼č ÔÇťsu├žlular─▒nÔÇŁ bir g├╝n bir anda serbest kal─▒verdikleri bir ├╝lkede ya┼č─▒yor olman─▒n ┼ča┼č─▒rt─▒c─▒ ve ┼čok edici somutlu─čuyla adeta dayak atan bir tahliyeden, bir sal─▒vermeden s├Âz etmeye ├žal─▒┼č─▒yorum. Nedir size g├Âre olup biten? Hem di─čerleri ama ├Âzellikle de Do─ču Perin├žek, bir g├╝n ve bir anda m├╝ebbetten ├Âzg├╝rl├╝─če ne t├╝r bir ge├ži┼č yapt─▒(lar)? Nedir bu i┼čin s─▒rr─▒? Bu sorular─▒ma ba─čl─▒ olarak, Fethullah G├╝len ÔÇô Recep Tayyip Erdo─čan kap─▒┼čmas─▒nda Do─ču Perin├žekÔÇÖi G├╝n Zileli nereye oturtuyor?

 

 

├ľncelikle belirteyim ki, b├╝t├╝n tahliyeleri olumlu buluyorum. ├ç├╝nk├╝ bir siyasi komplonun ├╝r├╝n├╝ olan davalarda tutuklanm─▒┼čt─▒ bu insanlar. Sal─▒verilmeleri de yine siyasi bir geli┼čmenin ├╝r├╝n├╝ olarak ger├žekle┼čti. 17 Aral─▒k operasyonu, adeta iktidar─▒n bo─čaz─▒na dayanm─▒┼č bir b─▒├žakt─▒. E─čer iktidar son anda kendini kurtarmasayd─▒ ┼čah damar─▒ kesilecekti. Yani o kadar tehlikeliydi kendisi a├ž─▒s─▒ndan. AKP iktidar─▒ son on y─▒l yular─▒ Cemaate fazlas─▒yla kapt─▒rm─▒┼čt─▒. Cemaat, b├╝t├╝n polise, b├╝rokrasiye ve yarg─▒ya egemen olmu┼č, b├╝t├╝n kadrolar─▒n─▒ devlet kademelerine s─▒zd─▒rm─▒┼čt─▒. Her t├╝rl├╝ yolsuzluk vb. Cemaatin kayd─▒ alt─▒ndayd─▒. Zaten a├ž─▒lan siyasi davalar da Cemaatin polis ve gazeteci ekiplerinin d├╝zenlemesiyle sahneye konmu┼čtu. Eh siz yular─▒ bu kadar kapt─▒r─▒rsan─▒z, onunla kap─▒┼čt─▒─č─▒n─▒zda yular─▒n─▒z─▒ ├žekip bo─čaz─▒n─▒za bir b─▒├žak dayamas─▒ ka├ž─▒n─▒lmazd─▒r. Bu kadar─▒n─▒ bile hesap edemeyecek kadar aptalm─▒┼člar ve 17 Aral─▒kÔÇÖta tamamen gafil avland─▒lar. Sonradan durumu toparlad─▒lar tabii. Ama bu sefer de Cemaatin ma─črifetiyle a├ž─▒lm─▒┼č davalar ge├žerlili─čini yitirdi. Esasen Cemaatin tertipleriyle ve AKPÔÇÖnin de deste─čiyle d├╝zenlenmi┼č bu davalar─▒n s├╝rd├╝r├╝lebilmesi m├╝mk├╝n de─čildi. ─░nsanlar bo┼ču bo┼čuna be┼č y─▒l yatt─▒klar─▒yla, insanlar─▒n kafalar─▒ be┼č y─▒l boyunca Ergenekon masallar─▒yla doldurulmakla ve solumuz bu yarg─▒lamalardan bir demokrasi ├ž─▒kaca─č─▒ umutlar─▒na kap─▒lmakla kald─▒. Davalar─▒n s├╝rd├╝r├╝lememesi bir yana, 17 Aral─▒kÔÇÖla ittifaklar de─či┼čti. Cemaat CHPÔÇÖnin gizli m├╝ttefiki durumuna gelirken, yarg─▒lanan ordu mensuplar─▒ ve ulusalc─▒lar da AKPÔÇÖnin gizli m├╝ttefiki oluverdi. Do─ču Perin├žek, daha ├ž─▒kmadan ├Ânce, Cemaate kar┼č─▒ m├╝cadele edenlerin elini tutmayacaklar─▒n─▒ ilan etti. Bence bu yard─▒m─▒n kar┼č─▒l─▒─č─▒nda b─▒rak─▒ld─▒lar. Ger├ži b├Âyle bir yard─▒m vaatleri olmasayd─▒ da b─▒rak─▒l─▒rlard─▒. Cemaate kar┼č─▒ m├╝cadelesinde AKPÔÇÖyi destekleyece─či s├Âz├╝ verdi Perin├žek. Bu ittifak ┼ču anda bile ├╝st├╝ ├Ârt├╝l├╝ bir ┼čekilde devam ediyor. Laf aras─▒nda tabii ki AKPÔÇÖye kar┼č─▒ da birka├ž laf ediyorlar ama ba┼č d├╝┼čmanlar─▒ Cemaat oldu─čundan ister istemez AKP ile m├╝ttefiktirler. Do─ču Perin├žekÔÇÖin bundan pek rahats─▒zl─▒k duydu─čunu da sanm─▒yorum ayr─▒ca. A─░HMÔÇÖdeki Ermeni Soyk─▒r─▒m─▒yla ilgili davada Egemen Ba─č─▒┼čÔÇÖ─▒n verdi─či destekten ┼čerefyab olmu┼čtu ├Ârne─čin.

 


8) ┼×u anda bildi─čim kadar─▒yla Ayd─▒nl─▒k gazetesi kendi matbaas─▒nda bas─▒l─▒yor ve kendi da─č─▒t─▒m a─č─▒n─▒ kullan─▒yor. ├ľte yandan bir televizyon kanal─▒, ayl─▒k yay─▒nlanan 2 dergi ve bir de s├╝rekli kitap yay─▒nlayan bir yay─▒nevi faaliyette. Bunlarla ilgili piyasa ko┼čullar─▒n─▒ ├žok iyi bilen kimi dostlar─▒m─▒z, bu sayd─▒─č─▒m ├žaptaki bir organizasyon i├žin, dudak u├žuklatmasa da, ├žok ama epey ├žok b├╝y├╝k bir finans kayna─č─▒n─▒n gerekti─čini s├Âyl├╝yorlar. ├ťstelik b├Âyle bir organizasyonun ili┼čkili oldu─ču bir de parti ve o partinin hat─▒r─▒ say─▒l─▒r b├╝y├╝kl├╝kteki giderleri de cabas─▒. (Olduk├ža s─▒n─▒rl─▒ oldu─čunu bildi─čimiz) ├╝ye say─▒s─▒ndan elde dildi─či belirtilen aidatlarla ya da belirli adlar alt─▒nda ├Ârg├╝tlendikleri s├Âylenen birtak─▒m g├Ân├╝ll├╝lerin katk─▒lar─▒yla kesinlikle olu┼čturulamayacak bir finans kayna─č─▒ bu s├Âz├╝n├╝ etti─čimÔÇŽ Yani ortada pek de net olmayan bir ÔÇťde─čirmen-suÔÇŁ ili┼čkisi var gibiÔÇŽ S├Âzgelimi, partinin ad─▒n─▒n de─či┼čtirildi─či, ama her ┼čeyinin ayn─▒ b─▒rak─▒ld─▒─č─▒ AnkaraÔÇÖdaki son kongrenin giderleri bile b├╝y├╝k bir finans kayna─č─▒n─▒n varl─▒─č─▒n─▒ gerektiriyordu. Kula─č─▒m─▒za gelen baz─▒ bilgiler var ve bu bilgiler bizi birtak─▒m ku┼čkulara ve d├╝┼č├╝nmeye itiyor. Yani son gelinen nokta, 70ÔÇÖli y─▒llar─▒n ba┼č─▒nda sizin de i├žinde oldu─čunuz Ayd─▒nl─▒k d├Âneminden ve 70ÔÇÖlerin sonuna do─čru, i├žlerinde olmasam da, benim de tan─▒kl─▒k etti─čim Halk─▒n Sesi d├Âneminden art─▒k ├žok ├žok farkl─▒. Sizde bunlarla ilgili olarak herhangi bir bilgi var m─▒ bilmiyorum ama, Ayd─▒nl─▒k├ž─▒lar─▒n finans kaynaklar─▒ hakk─▒nda epey bir fluluk oldu─ču da a┼čikar. Bu konuda s├Âyleyecekleriniz vard─▒r diye d├╝┼č├╝n├╝yorum.

 

 

Pek sanm─▒yorum. Yani esrarengiz bir finans kayna─č─▒ olabilece─čini sanm─▒yorum. Bu, k─▒rk be┼č y─▒l─▒ bulan bir hareket. Bu hareket i├žinde yeti┼čmi┼č ve bug├╝n i┼čadam─▒ olmu┼č epey insan var. Bunlar─▒n yard─▒mlar─▒n─▒ k├╝├ž├╝msememek gerekir. Ayr─▒ca ├žok s─▒k─▒ bir harekettir. Taraftarlar─▒n─▒n ve ├╝yelerinin gelir kaynaklar─▒n─▒ ├žok yak─▒ndan denetler. ├ťyelerinden ve taraftarlar─▒ndan y├╝ksek d├╝zeyde bir ba─čl─▒l─▒k talep eder. Ayn─▒ ┼čey Emep hareketi i├žin de s├Âz konusudur. EmepÔÇÖin de bug├╝n televizyonu, sanat dergileri, gazetesi, partisi vb. vard─▒r. Onlar da bunu y├╝ksek d├╝zeyde ├╝ye ba─čl─▒l─▒─č─▒ sayesinde sa─člayabilmi┼člerdir. Stalinist hareketlerin en ├Ânemli ├Âzelli─či b├Âyle bir tarikat ba─čl─▒l─▒─č─▒n─▒ ger├žekle┼čtirebilmeleridir.

 


9) Oral ├çal─▒┼člar, Cengiz ├çandar, ┼×ahin Alpay, G├╝lay G├Âkt├╝rk, Nuri ├çolako─člu, Halil BerktayÔÇŽ ├ľte yandan Garbis Alt─▒no─člu, ┬áBora G├Âzen, Kerim ├ľzt├╝rk, Cafer Top├žu, Ali Kiraz, G├╝rol ─░lban, ┼×├╝kr├╝ ├ľkt├╝, Ahmet ├ľzdemir, Y├╝cel ├ľzbekÔÇŽ Yani ÔÇťd├ÂnenlerÔÇŁ ve ÔÇťadanm─▒┼č hayatlarÔÇŁÔÇŽ Ayd─▒nl─▒k, Halk─▒n Sesi, Sa├žakÔÇŽ┬á
TKP/MLÔÇÖli, T─░KPÔÇÖli, Sosyalist PartiÔÇÖli ve i┼č├ži PartiÔÇÖli y─▒llarÔÇŽ Ankara, Filistin, Golan Tepeleri, Diyarbak─▒r i┼čkencehaneleri, ─░stanbul, Ayd─▒nÔÇŽ Hayatlar─▒n─▒ kaybedenler, ├ľzalÔÇÖ─▒n dan─▒┼čmanl─▒─č─▒na kadar y├╝kselenler, cemaat gazetelerinde k├Â┼če kapanlar, iktidar gazetelerinden ve televizyon kanallar─▒ndan fetva verenler, ├╝lke d─▒┼č─▒nda ya┼čamak zorunda kalanlarÔÇŽ Olduklar─▒ gibi kalanlar, savrulanlar, kaybedilenler, ruhlar─▒n─▒ kay─▒ts─▒z ┼čarts─▒z ┼čeytanlara satanlarÔÇŽ Bunlar─▒n hepsinin de ayn─▒ gelene─čin ├╝r├╝nleri ve sonu├žlar─▒ olduklar─▒n─▒ bazen hayal bile edemiyor insanÔÇŽ Oysa bir o kadar da ola─čan, yal─▒n ve ger├žekÔÇŽ G├╝n Zileli, s├Âyle┼čimizin sonuna do─čru bu tabloya bakarak ve i├žeriden biri olarak bize neler s├Âyleyecektir?

 

Hayat b├Âyle bir ┼čey zaten. Bir patlama d├╝┼č├╝n├╝n. Par├žalar hep ayn─▒ yere d├╝┼čmez ki. Savrular ve da─č─▒l─▒rlar.


10) Az ├Ânceki tabloya bir ismi bilerek koymad─▒m ve sondan bir ├Ânceki sorumu o isme ay─▒rd─▒m. T├╝rkiye solu i├žerisinde ilk kez KemalizmÔÇÖe cepheden tav─▒r koyan ve bana g├Âre, T├╝rkiye sosyalist hareketi ile Kemalizm aras─▒ndaki ilk b├╝y├╝k ama gerekli kopu┼ča hayat veren bir isim bu. Keza yine T├╝rkiye solunu, milli mesele ve buna ba─čl─▒ olarak K├╝rt meselesi noktas─▒nda ilk radikal s├Âylemlerle, c├╝mlelerle tan─▒┼čt─▒ran bir isimÔÇŽ Diyarbak─▒r i┼čkencehanelerinde hayat─▒n─▒ b─▒rakm─▒┼č bir devrimciÔÇŽ Ve belki de bu yanlar─▒yla biraz ÔÇťd─▒┼čar─▒daÔÇŁ tutulmaya ├žal─▒┼č─▒lm─▒┼č, bilerek g├╝r├╝lt├╝ye getirilmi┼č, asla hak etmedi─či halde, ├žo─ču kez de tu kaka noktas─▒nda b─▒rak─▒lm─▒┼č gen├ž bir sosyalistÔÇŽ Daha fazla uzatmayaca─č─▒mÔÇŽ G├╝n Zileli, ─░brahim Kaypakkaya hakk─▒nda neler biliyor ve neler d├╝┼č├╝n├╝yor?

 
Kat─▒l─▒yorum s├Âylediklerine. De─čerli bir devrimciydi. Daha sonra ─░sa t├╝r├╝ bir idol haline getirilmesi ise elbette i├žinde ya┼čad─▒─č─▒m─▒z k├╝lt├╝r├╝n kusuru. ─░nsanlar ya da kahramanlar ya┼čad─▒klar─▒ d├Ânemlerin ├╝r├╝n├╝d├╝rler. Kaypakkaya da 1960 devrimci y├╝kseli┼činin zirvedeki son parlayan y─▒ld─▒z─▒d─▒r. Bir daha b├Âyle bir parlakl─▒k g├Âzlerimizi al─▒r m─▒, bilmiyorum.

 

11) Zaman zaman ─░stanbulÔÇÖa geldi─činizi duyuyoruz. En ├žok da Adalar g├╝zergah─▒naÔÇŽ Siz de ├žok iyi biliyorsunuz ki, Adalar ile Silivri aras─▒ ├Âyle uzak da de─čil. Her ikisi de ─░stanbulÔÇÖun il├želeri. ├ťstelik biz, G├╝n ZileliÔÇÖnin art─▒k SilivriÔÇÖye gelme zaman─▒d─▒r diyoruz, ne dersinizÔÇŽ Bunu bir davet olarak da okuyabilirsiniz. Bu r├Âportaj ve ┼čimdiye kadar bize yapt─▒─č─▒n─▒z yaz─▒ katk─▒lar─▒n─▒z i├žin size ├žok te┼čekk├╝r ediyoruz. Sa─čolun.

 

Seve seve. Sana ve t├╝m arkada┼člara sevgiler.

 

HAYR─░ G├ťNEL┬á– 22 Mart 2015 – S─░L─░VR─░ / 22 MART 2015 – ─░NG─░LTERE ┬á
DEMOKRATHABER/─░DEAHAYAT

  • Soru sor

  • YAZI DETAYLARI