O. G├╝rsel / GEZ─░ ─░SYANI ├ťZER─░NE … (1) Gezi bir serap m─▒, vaha m─▒?

 

Marksizm a─č─▒r yaral─▒; elbette iyile┼čecek! Ama ciddi bir rehabilitasyondan ge├žmek zorunda. Baz─▒ “doku” nakillerine gereksinmesi var!

Leninizm, Maoizm Marksizm g├Âvdesinde ├ži├žeklenen kadim umutlard─▒; ne ac─▒ meyvelere d├Ân├╝┼čt├╝ler. ┼×imdi bu “ac─▒ meyveler”, ├Âzledi─čimiz ├Âzg├╝rl├╝k├ž├╝ hayat─▒n hangi “dokular─▒na” nakil edilebilir; yoksa yaln─▒zca ba┼čar─▒s─▒z bir ge├žmi┼čin bilgisi olarak m─▒ kalmal─▒lar? Elimizde kalan m─▒ bu! B├Âyle olmuyormu┼č’un saf deneyimi.

 

Yine de elimizde kalan bir “Sosyalizm” var! Bir zamanlar “├╝topik”, “bilimsel”, “sovyet” ├Ân adlar─▒yla yaz─▒lm─▒┼čt─▒ “n├╝fus kay─▒tlar─▒na”. ┼×imdi pek an─▒lm─▒yor; silindiler. Bu “├ž─▒plak” bekleyen Sosyalizm, binlerce y─▒l─▒n m├╝lkiyet├ži sistemleri ├╝zerine kolayca eklemlenmi┼č ┬áKapitalizm yan─▒nda bebek say─▒l─▒r. Bu “bebek” ├Ân├╝ne, arkas─▒na “uygun” adlar bekliyor.

Konu┼čmay─▒ iyi beceriyor! Son 150 y─▒ldaki “ac─▒kl─▒” sesler, onun “gaz sanc─▒s─▒” ile ortal─▒─č─▒ inleten ├ž─▒─čl─▒klar─▒yd─▒. Yaln─▒zca “sevenlerinin” ho┼č g├Âr├╝ ile kar┼č─▒lad─▒─č─▒.

Anar┼čizm! “Siyah” bebek! ─░lgilenilmemi┼č, umursanmam─▒┼č; cin gibi, elmas karas─▒ g├Âzleriyle erken konu┼čmu┼č olsa da kulak verilmemi┼č!

─░ki karde┼č bunlar; t├╝m insanl─▒─č─▒n karde┼č, akraba oldu─ču orta Afrika’dan kuzeye do─čru yolculu─čun ├Âncesinde oldu─ču gibi… Bu iki “bebe─čin” karde┼č oldu─čunu anlamak i├žin ya┼čan─▒lacak ne ├žok hayatlara, d├╝┼č├╝nsel ne ├žok iti┼čip kak─▒┼čmalara ihtiya├ž olacak, kim bilir?

G├Âremeyece─čiz!

Otonomcu, ├Âz y├Ânetimler kapitalist-emperyalizmin Neo-Liberalizm ├ž├Âl├╝nde birer vaha m─▒? ├ç├Âlde susuzluktan geberirken vaha ile serap ayn─▒d─▒r! ─░├žildi─činde anla┼č─▒lacak ger├žeklik. Su mu, kum mu?

 

Gezi ─░syan─▒, bir vaha alan─▒d─▒r! Serap de─čil…

Bu ├╝lke i├žin Gezi ─░syan─▒ “eski d├╝nya”ya ait, bilinen Sosyalist muhalefetin g├Âm├╝ld├╝─č├╝ cenaze t├Âreni say─▒lmal─▒! Ya┼čan─▒lan hayat─▒n bir yan─▒ ile “├Âl├╝lerin h├╝km├╝nde” oldu─ču ger├že─čini g├Ârmezden gelmeden, kimi ├Âl├╝lerin mumyaland─▒─č─▒n─▒ da an─▒msatarak ekleyelim; her “beyin ├Âl├╝m├╝” ger├žekle┼čen hemen g├Âm├╝lm├╝yor; dokular─▒n─▒n nakli i├žin makinede bekletiliyor!

O gecenin sabah─▒nda yak─▒lan ├žad─▒r ate┼čleri, “├╝zerinden geleni gideni” ├žok Avrasya K├Âpr├╝s├╝ ├╝lkemizde ya┼čayanlara yol g├Âsteren bir ayd─▒nl─▒k sa─člayacak m─▒? Belki ├Ân├╝m├╝zdeki bir ka├ž on y─▒l i├žin “Nas─▒l bir muhalefet yap─▒lmal─▒’n─▒n” yan─▒tlar─▒n─▒ m─▒ ta┼č─▒yor? Sentetik ├žad─▒r kuma┼člar─▒ ile birlikte, son 150 y─▒l─▒n dogmatik “ilerlemeci” tarihsel haritas─▒ da yanm─▒┼čken.

Sosyalist ideoloji ├ž─▒r─▒l├ž─▒plak! “Geleneksel Sosyalist” ┬áideolojinin s├Âzc├╝kleri, kurulan c├╝mleler, “kitlesiz”, kimsesiz. Kendini s├Âz olarak ├žo─čaltmak i├žin ya┼č─▒yor sanki. Kimse Diktat├Ârl├╝k istemiyor! Proletarya dahil! “Bu hareketin esas y├Ânelimi, b├╝t├╝n siyasal ├Ârg├╝tlere olan g├╝vensizlikten kaynaklan─▒yor ve temelde hakl─▒d─▒r.” (1)

*

Neolitik devrimden sonra, insanl─▒─č─▒n ikinci b├╝y├╝k devrimi, Bilim-End├╝stri s─▒├žray─▒┼č─▒nda, makineler ve elektri─čin parlak ─▒┼č─▒─č─▒ ile g├Âzleri kama┼čm─▒┼č 19. yy sosyalizminin insan-insanl─▒k Tin’ine k├Ârle┼čmesine haks─▒zl─▒k ediyor olabiliriz; ama ge├žmi┼č, haks─▒zl─▒k etme riski g├Âze al─▒nmadan ele┼čtirilemez. Bu ele┼čtiri-k├Âkl├╝ “revizyon”, “insanl─▒─č─▒n” son otuz-k─▒rk y─▒ld─▒r Kapitalizm/Neo Liberal Kapitalizm kar┼č─▒s─▒nda tam bir “acz” i├žinde ya┼čad─▒─č─▒ g├Âz ├Ân├╝ne al─▒nd─▒─č─▒nda “yetersiz”┬á kalmaktad─▒r; ├Âncelikle “iyi ruh” ta┼č─▒yan, “geleneksel” Sosyalist siyaset i├žinde t─▒kan─▒p kalm─▒┼č ├žok insan i├žin. Gezi ─░syan─▒ndan “hayati” dersler ├ž─▒kartmak i├žin hala “kaybedilecek” uzun bir zamana ihtiya├ž var g├Âr├╝n├╝yor!

 

19. yy Sosyalistleri ve 1917 devrimini yapanlar─▒n, Devrim ├Âncesi ve Devrim s─▒ras─▒nda tam da i├žlerinde ta┼č─▒yorken inkar ettikleri Tin ger├že─činin inkar─▒ ile kolayla┼čt─▒r─▒lm─▒┼č Stalin vah┼četi, tam da bu nedenle ka├ž─▒n─▒lmaz oldu! ┼×ahsen t├╝m “k├Ât├╝l├╝klerden” sorumlu tutulamayacak “zavall─▒” Stalin, sonu├žta yaln─▒zca ├╝lkesinin, ├ža─č─▒n─▒n Sosyalistlerine de─čil gelece─čin Sosyalizmine de en b├╝y├╝k k├Ât├╝l├╝─č├╝, Tin’i ├Âld├╝rerek yapt─▒. Bu “cinayet” sonucunda “kimsesiz” kalm─▒┼č Sosyalist Tinsellik, son 80 y─▒ld─▒r ya┼čayabilece─či yeni g├Âvdeler ar─▒yor! Ezilenden, mazlumdan, insan ac─▒s─▒n─▒ dindirmekten yana bir Tinsellik, elbette “zalim sosyalistlerde” ve katletti─či bedenlerde de kendine yer bulamazd─▒!

Ka├ž─▒n─▒lmazd─▒; kendi Tinselli─čini katletmi┼č ve “Ruhsuz” kalm─▒┼č Sosyalizm, milliyet├ži ve/veya Dinsel tinsellikten medet umar hale geldi. O y─▒k─▒k, d├Âk├╝k “aristokrat” kona─č─▒n─▒n kimi odalar─▒na Dinsel, Milliyet├ži tinsellikleri kiralamaya ├žal─▒┼č─▒yor; yeter ki iktidar olsun; sonras─▒ malum; onlar─▒ s─▒rayla kur┼čuna diziverir! Ve kendi sosyalizmini kurar! Bilinen Mafya ┼×efleri sosyalizmini…

“Sol ├Ârg├╝tlerin y├Âneticileri genellikle ger├že─či ifade etmekten korkan b├╝rokratlard─▒r ve ├╝stelik bu korkakl─▒─č─▒ kendi ├╝yelerine de a┼č─▒larlar… nice militan─▒n ├Ârg├╝t i├žinde fikir ya da itiraz beyan ederken bir fare kadar korkakla┼čt─▒─č─▒ bilinen bir ger├žektir.” (2)

 

“Geleneksel Sosyalizmin” hakir g├Ârd├╝─č├╝, kendinden kovdu─ču “Tin” bu ├╝lkede nerede ya┼čayabilirdi; 1977 1 May─▒s─▒nda olan biteni g├Ârm├╝┼č bu park─▒n a─ča├žlar─▒ndan ba┼čka! ┬áZul├╝m ve a┼ča─č─▒lanmadan ac─▒ ├žeken Tin, o sabah, Neo-Liberal vah┼čili─čin zavall─▒ makine adamlar─▒n─▒n al├žak├ža sald─▒r─▒s─▒ ile uyand─▒r─▒ld─▒! “─░syan” etti! 1 May─▒s 77’deki ─░ktidar Vandalizm’ini an─▒msam─▒┼čt─▒; “uyand─▒” ve milyonlarca g├Âvdeye sirayet ediverdi! ├ľylesine pervas─▒zd─▒ ki! Do─čas─▒ gere─či g├Âr├╝nm├╝yordu ama oradayd─▒! Neredeyse elle tutulacakt─▒; olur da tutulsayd─▒, ku┼čkusuz CMUK’nun hangi maddesi ile a─č─▒rla┼čt─▒r─▒lm─▒┼č m├╝ebbet yiyecekti!

*

Bu Tin, yaz─▒k ki ┼×. Arg─▒n’─▒n da g├╝zelim yaz─▒lar─▒nda ad─▒yla kendine yer bulam─▒yor. “├çokluk”, “kamu” gibi “itici” adlarla an─▒l─▒yor; yazar─▒n dilinin ucuna geliyor ama yaz─▒lm─▒yor!

“Tek bir ruh taraf─▒ndan hareket ettirilen bu bedenin Gezi’de v├╝cuda geldi─čini ve onun tek kelimeyle ‘kamu” olarak adland─▒r─▒labilece─čini d├╝┼č├╝n├╝yorum.”

├çok ihtiya├ž oldu─čunda bile,ancak “Daimon” diyebiliyor.

“Gezi direni┼činin d─▒┼čar─▒dan…┬á apolitik g├Âr├╝nen… ve├žhesinin b├╝y├╝k ├Âl├ž├╝de s├Âz konusu direni┼čin ‘daimonik’ do─čas─▒ndan kaynakland─▒─č─▒n─▒… direni┼čin bu do─čas─▒ g├Âr├╝lemedi─či i├žin b├Âyle nitelendirildi─čini d├╝┼č├╝n├╝yorum.”

T├╝m├╝yle kar┼č─▒lamasa da ifade edilmek istenileni kolayca iletilebilecek Tin s├Âzc├╝─č├╝nden ─▒srarla ka├ž─▒n─▒yor ┼×. Arg─▒n. Daimon, “Antik d├╝┼č├╝nce gelene─činde … yani tanr─▒lar alemi ile insanlar d├╝nyas─▒ aras─▒nda arac─▒l─▒k yapan ve her iki tarafa da ait olmayan m├╝phem bir varl─▒k…” (3)

Ek 1’de ┼×. Arg─▒n uzun, uzun bu Daimon” dan s├Âz ediyor. B├╝y├╝k olas─▒l─▒kla J. Kovel’in Tarih ve Tin’i ile kar┼č─▒la┼čmam─▒┼č. ├çok yaz─▒k olmu┼č.

 

Gezi’de neden gezilmedi; bir ─░syan oldu!

┼×. Arg─▒n’─▒n kitab─▒nda bu isyan’─▒ k─▒┼čk─▒rtan, en tabanda “Liberal Demokrasi” kar┼č─▒s─▒ndaki birey zay─▒fl─▒─č─▒, yok say─▒lmalar─▒, g├╝├žs├╝zl├╝─č├╝ gibi ├Ânc├╝l ger├žeklikler; Neo Liberal ideolojinin Kent Mekanlar─▒n─▒ ruhsuz, al─▒┼čveri┼č merkezlerine ├ževirme, “g├╝venli” mekanlar olarak “g├Âsteri” alanlar─▒na d├Ând├╝rme politikalar─▒ ├žok iyi anlat─▒l─▒yor. Yazar Liberal, Neo-liberal s├╝re├žlerin ko┼čullad─▒─č─▒ s├╝re├žlerin bizi nas─▒l isyan─▒n k─▒y─▒lar─▒na ta┼č─▒d─▒─č─▒n─▒ a├ž─▒klasa da iyi bir okuma ile ─░syan’─▒n ger├žek “├Âzg├╝nl├╝─č├╝n├╝” anla┼č─▒l─▒r k─▒l─▒yor. Daimonik!

Ve bu adland─▒rma Tinsellik kavram─▒na t├╝m├╝yle ├Âzde┼č! Materyalist-Diyalektik Tinselli─če!

Biliyoruz! Fazla “pozitivist ak─▒l”, insani-toplumsal s├╝re├žlerin de, on binlerce y─▒ll─▒k do─ča tarihi i├žinde, milyarlarca a─ča├žtan “t├╝remi┼č” ekosistemin ayn─▒n─▒ bir “Tinsellik” olarak yaratt─▒─č─▒n─▒ g├Ârmek istemiyor; “Dinsel inanc─▒n/akl─▒n” bu “ger├žekli─či” ├žok iyi g├Ârm├╝┼č oldu─ču i├žin hala ayakta dimdik durdu─čunu da!

 

“Sol’da” ikamet eden o “diyalektiksiz” ve “fazla” materyalist ak─▒l, Din ile Tin’in farkl─▒l─▒klar─▒n─▒; bilinen Din’lerin Tin’in yaln─▒zca bir yabanc─▒la┼čm─▒┼č hali oldu─čunu, a┼č─▒r─▒ pozitivizmin dogmas─▒na kap─▒lm─▒┼č, anlayam─▒yor. Olas─▒ iktidar─▒n─▒n d├╝┼čman─▒ g├Ârd├╝─č├╝ Tin’selli─či ideolojilerden ├ž─▒kartmaya ├žal─▒┼čanlar, Din kar┼č─▒s─▒nda hep yenik d├╝┼č├╝yor!

Alt yap─▒-├╝st yap─▒ diyalekti─čini ├ž├Âzememi┼č; b─▒kt─▒r─▒c─▒ gevezeliklerle konu┼čuyor. Oysa hayat hi├ž bir zaman bilinen d├╝z yaz─▒ya, nesre s─▒─čmayacak! Bu ve benzeri isyanlar ├Âncelikle Tinsel oldu─ču i├žin, ancak sahici sanat├ž─▒lar─▒n yap─▒tlar─▒yla, m├╝zik ya da ┼čiirlerle anla┼č─▒labilir; elbette o Tin’i de ta┼č─▒yanlar taraf─▒ndan!

Malum “d├╝z yaz─▒ya” bu inan├ž nereden geliyor? Bu, bir entelekt├╝el zaaf olmal─▒! “Ben her ┼čeyi anlar ve anlatabilirim…” ┼×. Arg─▒n bunu deniyor; ba┼čaram─▒yor; ba┼čaramad─▒─č─▒n─▒ anl─▒yor; a├ž─▒kl─▒yor; “Daimonik!”

***

Bir olguya kendi ger├žekli─činin ├╝zerinde anlam ve g├╝├ž vehmedilmesi yanl─▒┼č varg─▒lara ve ├╝zerinde kurgulanacak siyaseti de trajik yanl─▒┼člara s├╝r├╝kleyecektir. Bu ba─člamda Gezi ─░syan─▒ da “Esasen ‘sayarak saymama’ tavr─▒na, varl─▒klar─▒ ├╝├ž-be┼č olarak sayma kibrine isyand─▒r Gezi, nihayetinde.” (4)

Bu en ba┼č─▒ndan da g├Âr├╝n├╝r bir ger├žeklikti.

Bu insani bir isyand─▒! Evet, isyan! ├ľl├╝ml├╝ bir g├Âvde ta┼č─▒d─▒─č─▒n─▒ bilen ve sa─čl─▒kl─▒ bir ruha sahip hi├žbir insan─▒n ta┼č─▒mamas─▒ gereken kibriyle Erdo─čanÔÇÖa, yaln─▒zca kendi gibi ya┼čamayan her insana de─čil, en yak─▒n─▒ndaki partili arkada┼člar─▒n─▒n bile insanl─▒─č─▒n─▒, onurunu, ki┼čili─čini ezmi┼č bir ÔÇťba┼čkan babayaÔÇŁ, bir Makyavel ÔÇťh├╝k├╝mdaraÔÇŁ, bir Padi┼čah, bir tiranÔÇÖa kar┼č─▒ isyan. ┬áBu eylemler, on y─▒ld─▒r s├╝regelen a┼ča─č─▒lanmay─▒, de─čersizle┼čtirme ve ├Âtekile┼čtirmeyi, edilmi┼č nice hakaretleri sineye ├žekmi┼č ruhlar─▒n sonunda dolup, ta┼čmas─▒, bu ├Âfkenin ─░SYANÔÇÖ─▒d─▒r!” (5)

 

Gezi bir “laboratuard─▒r.” “G├Âr├╝nmeyen’in” ara┼čt─▒r─▒laca─č─▒…

“…├ľzg├╝rl├╝k, e┼čitlik ba─č─▒ms─▒zla┼čma s├Âz konusu oldu─čunda her ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á ┼čeyi halk ayaklanmalar─▒na bor├žluyuz. (6)

 

┼×. Arg─▒n bu g├Âr├╝nmeyene “Daemon” olarak ad verenleri izliyor.

Tin’selli─čin, ─░syan Ruhunun incelenmesi ve gelece─čin siyasas─▒na ─▒┼č─▒k tutmas─▒ i├žin 31 May─▒s gecesini izleyen Haziran─▒n ilk bir ka├ž g├╝n├╝ ├Âzenle incelenmeli! “… olay─▒n ilk anlar─▒nda diyebilece─čimiz denli s─▒n─▒rl─▒ bir zaman diliminde beliren o ‘an’da ve o ‘yer’de par─▒ldad─▒─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝nd├╝─č├╝m bir ┼čeyin ─▒srarla takip edilmesi gerekti─či kanaatindeyim…”(7)

 

Gezi ─░syan─▒ en ba┼č─▒nda da hi├ž bir siyasal de─či┼čiklik yaratmayacak “a┼č─▒r─▒ bir itirazd─▒!” Hem ├ž─▒k─▒┼č nedenleri ile hem de verili ekonomi-politik ko┼čullar nedeniyle. Askeri bir darbe kataliz├Âr├╝ olabilir miydi? Bu “ruh” bunu ama├žlam─▒yordu; ├Âtesi de kendini ilgilendirmezdi! ─░syan zorbal─▒─ča, kibre, yok say─▒lmaya, a┼ča─č─▒lanmaya, adaletsizli─če kar┼č─▒ ta┼čm─▒┼č bir “Yeter, Lan” diyordu yaln─▒zca. ─░syan, “… esasen sistemi kar┼č─▒s─▒na alan de─čil, tam tersine bizatihi sistemin kar┼č─▒s─▒na ald─▒─č─▒ eylemlerine dayan─▒yor.” (8)

 

G├╝├žs├╝zl├╝─č├╝n G├╝c├╝

“Ya┼čad─▒m bir ka├ž bin y─▒l, ac─▒lara tutunarak…”

 

“Reel Sosyalist” retori─činde “g├╝├ž” ├Ânemli bir yer tutar. “Hakl─▒y─▒z, g├╝├žl├╝y├╝z… Tarihsel ilerleme bizi i┼čaret ediyor; kazanaca─č─▒z! … emperyalizm, ka─č─▒ttan kaplan…” vs. Ger├že─či inkar eden, “gaz veren”, motivasyon i├žeren iri, iri laflar! Ve ger├žek kar┼č─▒s─▒nda ricat─▒ kolayla┼čt─▒ran; 1980 T├╝rkiye’sinde oldu─ču gibi!

G├╝├ž do─črudan ├Ârg├╝tlenmi┼č silahlar, polis, ordu, i┼čkence haneler, bas─▒n, yarg─▒ vs. ise biz hep g├╝├žs├╝zd├╝k ve g├╝├žs├╝z├╝z! Ve bu utan─▒lacak olan de─čildir; kadim Adalet Arzusu, g├╝├žs├╝zl├╝─č├╝n iktidars─▒z-iktidar─▒n─▒ talep etmez mi? H├╝kmetmek i├žin kullan─▒lacak g├╝c├╝ ne yaps─▒n? G├╝├ž arayanlar iktidarlar─▒n “bendeleri” olsunlar ve ├Âyle de olmu┼čtur!

“K─▒sacas─▒ ve daha ├Ânemlisi bizim g├╝c├╝m├╝z g├╝├žs├╝zl├╝─č├╝m├╝zde; bunu asla unutmamal─▒y─▒z.” (9)

 

Biz, k├Âleler, i┼č├žiler, mazlumlar, yoksullar en az son be┼č bin y─▒ld─▒r, egemenler ve zalimler kar┼č─▒s─▒nda neredeyse her zaman g├╝├žs├╝zd├╝k; zaferlerimizin ├Âmr├╝ hep g├╝nlerle say─▒ld─▒! Biliyoruz ki zorba egemenler de her zaman┬á korktuklar─▒ kadar zalimdiler; ve hep zulmettiler! Sefil g├Âvdeleri yaln─▒zca ya┼čad─▒klar─▒ zamana aitti. Olur da bir Tin’sel gurur ve idealizmle yola ├ž─▒km─▒┼č olanlar da ne kendilerine ne de izleyenlerine “mutluluk” sa─člayabilir. “Ne kendi etti rahat, ne kimseye verdi huzur!” Bak─▒n─▒z, RTE! Hangi sa─čl─▒kl─▒ insan onun yerinde olmak ister!

Biz hep g├╝├žs├╝zd├╝k! ─░nsanlara h├╝kmetmek, i┼čkencelerle ├ž─▒─čl─▒klar att─▒rmak, katliamlar yapma g├╝c├╝ istemedik; bu anlamlarda elbette g├╝├žs├╝zd├╝k! Ama g├╝├žl├╝y├╝z de!

“Ezilenlerin g├╝c├╝ g├╝├žs├╝zl├╝─č├╝nden gelir! G├╝├žs├╝zl├╝─č├╝nden, ama hakl─▒l─▒─č─▒ndan. Taksim gezi park─▒nda bir avu├ž ├ževrecinin zorbal─▒kla kovulmas─▒ nas─▒l da g├╝├žs├╝zl├╝─č├╝n g├╝c├╝ne d├Ân├╝┼čt├╝. Bir avu├ž ├ževreciye vah┼čice sald─▒ranlar, o onlarca robokop polis arkada┼č─▒na s─▒rt─▒n─▒ dayam─▒┼č, tam te├žhizat, kurulu bir ÔÇťmakine adam─▒nÔÇŁ, kendi halinde ÔÇťg├╝├žs├╝zÔÇŁ bir insana, ÔÇťk─▒rm─▒z─▒l─▒ kad─▒nÔÇÖaÔÇŁ o utan├ž verici sald─▒r─▒s─▒, ┬ánas─▒l da ÔÇťg├╝├žs├╝z insanlar─▒nÔÇŁ vicdanlar─▒n─▒ harekete ge├žirip, b├╝y├╝k bir insani g├╝ce d├Ân├╝┼čt├╝! ─░┼čte bu Tinsel bir g├╝├žt├╝; kaslar─▒, silahlar─▒ g├╝├žs├╝z ama ÔÇťRuhÔÇÖuÔÇŁ g├╝├žl├╝! ├ľn├╝nde durulamayacak ÔÇť─░nsanl─▒k Orman─▒ RuhununÔÇŁ g├╝c├╝ÔÇŽ” (10)

 

“B├╝t├╝n bunlar─▒ kim ba┼čarabilir? Hi├ž kimse! Yani sadece Nemo ba┼čarabilir. Hi├žli─čin g├╝c├╝ne g├╝venen, yoklu─čun varl─▒k, namevcutun mevcut ├╝zerindeki hakk─▒n─▒ teslim ve talep eden…”┬á (11)

Madem Sol-Sosyalist muhalefet bu isyanda “taca at─▒ld─▒!”. Madem son 35 y─▒ld─▒r hak etti─či, ba┼čarmak zorunda oldu─ču muhalefet g├╝c├╝n├╝ sa─člayamad─▒. Madem Sol Sosyalist siyaset isyana haz─▒r insanlardan bile habersiz! Onlara g├╝ven veremiyor…. Her ┼čeyi yeniden d├╝┼č├╝nmek zorunda. Zorunday─▒z. Ge├žmi┼č b├Âylesi hezimetler i├žeriyorsa, bu hezimeti ko┼čullayan “d├╝nyan─▒n zihniyetinden” koparak yeni bir Paradigma i├žinde ya┼čamas─▒ gerekti─čini g├Ârmeli; son 10 bin y─▒l─▒ yeniden g├Âzden ge├žirmek gerekiyor! “Eski Devrim paradigmas─▒ yeni bir devrimle parampar├ža olmu┼č.” (12)

Gezi ─░syan─▒ kad─▒nlar─▒n “muhalefet hareketindeki ├Ânemini kan─▒tlad─▒; “ebedi g├╝├žs├╝z” ama “korkuldu─ču” kadar “g├╝├žl├╝” olan kad─▒nlar… “Gezi’deki karnavalesk kalabal─▒k mask├╝len de─čil esasen feminen bir ruh ve bedene sahipti.” (┼×. Arg─▒n) “├ľrne─čin gen├ž ve orta ya┼čl─▒ kad─▒n n├╝fusu diyebilirim ki, erkek n├╝fusuyla e┼čitti, hatta belki daha fazlayd─▒. Ve bu kad─▒n n├╝fusu, barikatlar─▒n en ├Ân├╝nde de erkek n├╝fusundan geri kalm─▒yordu.” (13)

————————————————————————————————————-

(2) Gezi ve Sol muhalefet ├╝zerine d├╝┼č├╝nmek

————————————————————————————————————-

(1) G├╝n Zileli. Haziran G├╝nleri. Gezi Notlar─▒ 1. Bask─▒ 2014 sf 48)

(2)agy sf 196)

(3) ┼×├╝kr├╝ Arg─▒n. Gezi’nin ufkundan: Liberal Demokrasinin Krizi, Kamusall─▒k ve Sol. (Agora kitapl─▒─č─▒. 1.bas─▒m. 2014) sf 61

(4) agy. sf 72

(5)31 May─▒s-1 Haziran….. http://www.insanbu.com/a_haber.php?nosu=1115

(6) (Aktaran) ┼×. Arg─▒n agy. sf 4

(7) agy. sf 21

(8) agy. sf 46

(9) agy. sf 46

(10) Ger├žek ─░htiya├ž Din mi Tinsellik mi? (3) O. G├╝rsel 17.7.2013 ─░nsanbu.com)

(11) ┼×. Arg─▒n. agy. sf 86

(12) GZ. Haziran G├╝nleri sf 56

(13) agy. sf 83

 

  • Soru sor

  • YAZI DETAYLARI